روایت جالب حکیمه خاتون از تولد امام زمان
از کسانی که در هنگام تولد امام زمان علیه السلام حضور داشتند و جریان را مفصلا شرح داده.حکیمه خاتون دختر امام محمد تقی و عمه امام حسن عسکری علیه السلام است.شرح این داستان این است:
حکیمه خاتون میگوید:روزی به خانه امام حسن مشرف شدم.شبانگاه که نیمه شعبان سال ۲۵۵ بود وقتی خواستم به منزلم برگردم امام حسن فرمود:عمه جان امشب در خانه ما بمان زیرا ولی خدا و جانشین من در این شب متولد خواهد شد.پرسیدم از کدام کنیزانت؟فرمود از سوسن.پس هرچه در سوسن جست و جو نمودم آثاری از حمل ندیدم.بعد از افطار و ادای نماز با سوسن در یک اطاق خوابیدیم.طولی نکشید که از خواب بیدار شدم و در فرمایشات امام حسن تفکر می نمودم.بعد مشغول نماز شب شدم.سوسن هم از خواب برخواسته و نماز شب به جای آورد.نزدیک سپیده دم بود ولی از وضع حمل خبری نبود.داشتم در صحت وعده امام حسن تردید مینمودم که از اطاقش فرمود : عمه جان!شک نکن که وقت تولد فرزندم نزدیک شده است.
ناگهان احوال سوسن را متغیر دیدم.از جریان پرسیدم فرمود:احساس ناراحتی شدیدی در خود میکنم.من به تهیه مقدمات وضع حمل مشغول شدم و خودم قابلگی او را بر عهده گرفتم.
طولی نکشید که ولی خدا پاک و پاکیزه به
دنیا آمد و در همان حال امام حسن فرمود:عمه جان!فرزندم را بیاور.وقتی کودک
را به نزدش بردم او را در بغل گرفته دهان مبارکش را بر چشمان آن کودک
نهاد.بلافاصله باز شد.سپس دهانش را بر دهان و گوش آن نوزاد نهاد و دست بر
سرش مالید.پس از آن کودک به سخن آمده و به تلاوت قرآن مشغول شد.بعدا کودک
را به من داد و فرمود:به نزد مادرش ببر!کودک را نزد مادرش بردم و به منزل
بازگشتم.در روز سوم نیز به خانه امام حسن مشرف شدم و ابتدائا به قصد دیدار
نوزاد به حجره سوسن رفتم اما کودک را ندیدم.پس خدمت امام حسن مشرف شدم ولی
خجالت کشیدم از احوال نوزاد سوال نمایم.امام حسن ابتدائا فرمود:عمه
جان!فرزندم در پناه خدا غایب شده است.هنگامی که من از دنیا رفتم و دیدی
شیعیانم اختلاف دارند جریان ولادت فرزندم را به شیعیان مورد وثوق خبر
بده.اما باید آن قضیه مخفی بماند.زیرا فرزندم غایب خواهد شد
نچه دیده میشود در دنیاى اسلام این است که به نام اسلام، دشمنان اسلام در
پوشش اسلام با اسلام مقابله میکنند؛ همان تعبیرى که امام بزرگوار ما (رضوان
الله تعالى علیه) فرمود: اسلام آمریکایى، در مقابل اسلام ناب محمّدى.
اسلام آمریکایى، اسلامى است که با طاغوت میسازد، با صهیونیسم میسازد، در
خدمت هدفهاى آمریکا قرار میگیرد، ظاهر آن هم اسلام است، اسم آن هم اسلام
است، شاید بعضى از مراسم اسلامى را هم انجام میدهند؛ اگرچه آنطورى که
انسان میشنود - حالا ما اطّلاع خیلى دقیقى نداریم - این کسانى که به نام
اسلام، با شکل تعصّبآمیزى در برخى از کشورها - اخیراً در عراق و قبلاً در
برخى از جاهاى دیگر - ظهور و بُروز پیدا کردند، خیلى هم پابند به احکام و
شرایع دینى و وظایف دینىِ شخصى هم نیستند؛ امّا آنچه مسلّم است، در جهت
کلّى قطعاً ۱۸۰ درجه در جهت مخالف اسلام حرکت میکنند. اسلام همراهى با
دشمنان دین را، ولایت دشمنان دین را، ولایت مستکبرین را جزو چیزهایى دانسته
است که مؤمن باید از آن بر کنار باشد؛ اَلَّذینَ ءامَنُوا یُقاتِلُونَ فى
سَبیلِالله وَ الَّذینَ کَفَرُوا یُقاتِلُونَ فى سَبیلِ الطّاغُوت؛ اگر
شما با نام اسلام، در راه طاغوت حرکت میکنید، کشف بکنید که این اسلام،
اسلام درست و حسابىاى نیست، اسلام واقعى نیست، یکجاى کار عیب دارد؛ امروز
اینجور است. البتّه انسان دستهاى دشمن را میتواند ببیند؛ باید باور کرد
که دست خبیث سرویسهاى امنیّتى و جاسوسى رژیمهاى دشمن اسلام در ایجاد
اینجور قضایا و اینجور بلواها براى مسلمانها - حالا یا مستقیم یا غیر
مستقیم - نقش حتمى دارند؛ آنها هستند که دارند صحنهگردانى میکنند،
کمااینکه انسان مشاهده میکند؛ نشانهها و دلایل آنها هم آشکار است. اگر
امّت اسلامى با معارف قرآن انس داشته باشد، بیشتر آشنا باشد، اینجور حوادث
کمتر پیش مىآید. ارتباط و اتّصال دلها به خدا مانع میشود از اینکه دلها
به راه خدا خیانت کنند؛ که امیدواریم این پیش بیاید.
میپرسند:چرا امام زمان (ع) با کلمه قائم و مهدی خوانده میشود و چرا بعضی با شنیدن لقب قائم برمیخیزد و می ایستد؟
پاسخ:
در بسیاری از روایات آن حضرت با القاب قائم و مهدی یاد شده و در مورد قائمبسیار میشد که در زمان ائمه علیه السلام بر اثر ظلم و فساد حاکمان غاصب امامان به یاد امام زمان می افتادند و میفرمودند:قائم ما انتقام ما را خواهد گرفت.
قائم یعنی قیام کننده نظر به این که قیام و نهضت حضرت مهدی جهانی است و در تمام تاریخ بشر چنین قیام و حکومتی نبوده است و آن حضرت با این عنوان خوانده میشود.
اما اینکه پیروان آن حضرت با شنیدن این لفظ و با گفتن این کلمه برمیخیزند و می ایستند یک نوع عمل مستحبی و احترام و اظهار پیوند وانتظار به رآن حضرت است و ضمنا مردم را به یاد نهضت و قیام حضرت مهدی(عج) می اندازد و برای آنها این تلقین عملی میشود که باید برخواست نهضت کرد و امیدوار بود و به زمینه سازی برای ظهور و قیام جهانی رهبری معصوم و قاطع که امید پیامبران و امامان و همه مستضعفان جهان و قلب تپنده هستی است پرداخت.
این کار حتی در زمان امام صادق در میان شیعیان معمول بوده و حتی نقل شده در خراسان در حضور حضرت امام رضا کلمه قائم ذکر شد امام رضا برخاست و دستش را بر سر نهاد و فرمود((اللهم عجل فرجه و سهل مخرجه)).خداوندا بر فرجش شتاب کن و راه ظهور و نهضتش را آسان گردان
زندگی نامه آیت الله وحید خراسانی
آیت الله حسین وحید خراسانی (زادهٔ ۱۳۰۰ هجری شمسی در نیشابور) مرجع تقلید شیعه دوازده امامی است.
کلاس درس او پررونقترین کلاس حوزه علمیه قم است و بهطور متوسط در هر جلسه درس وی حدود ۲ تا ۳ هزار طلبه شرکت میکنند. وحید خراسانی از مراجع سنتی قم به شمار میرود و در سخنان خود انتقادهای فراوانی را نسبت به بزرگان اهل سنت ابراز میکند. او همچنین از پایهگذاران برگزاری عزاداری در سالگرد شهادت حضرت فاطمه زهرا است. وحید در این روز و در سالگرد شهادت امام جعفر صادق با پای برهنه، پیاده از دفتر خود تا حرم حضرت فاطمه معصومه در بین دسته عزادار حاضر میشود. او یکی از هفت نفری ست که پس از مرگ آیت الله محمدعلی اراکی، در فهرست هفتگانه مراجعی قرار گرفتند که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم معرفی کرد. صادق لاریجانی، رئیس فعلی قوه قضاییه داماد اوست. دفتر و منزل او در خیابان صفائیه قم قرار دارد.
پس از گذراندن مقدمات و ادبیات عرب، دورهٔ سطح را از محمد نهاوندی فرا گرفت و وسپس برای تکمیل تحصیل علوم دینی در درس خارج میرزا مهدی اصفهانی و آیتالله آشتیانی حاضر شد و استفادههای فراوانی نمود.
علوم عقلی، فلسفه و حکمت را از میرزا ابوالقاسم الهی و میرزا مهدی اصفهانی آموخت و به قصد تکمیل مبانی در سن ۲۷ سالگی به نجف رفت و در درس آیت الله میرزا عبدالهادی شیرازی و آیت الله محسن حکیم و بخصوص آیت الله سید ابوالقاسم خویی شرکت جست و یکی از شاگردان برجستهٔ وی است.
وحید خراسانی ساختارشکنانهترین زندگینامه در میان مراجع را بر روی وبگاه شخصی خود قرار دادهاست؛ تنها عبارت: «جز قصور و تقصیر چیزی ندارم.»
او از سال ۱۳۷۸ هجری قمری پس از تدریس سالهای متوالی دروس سطح، درس خارج فقه و اصول را آغاز نمود و نزدیک به دوازده سال در نجف آن را ادامه داد.
پس از بازگشت به ایران در سال ۱۳۹۰ هجری در شهر مشهد به تدریس پرداخت و بعد از یکسال به شهر قم مهاجرت نمود وهم اکنون به تدریس خارج فقه و اصول اشتغال دارد و حوزهٔ او یکی از پر رونقترین دروس حوزهٔ علمیه قم است و در شاخه اصول در حوزه به وحید در اصول شهرهاست.
وحید خراسانی در پاسخ به استفتاء در مورد بازی شطرنج در پایگاه اطلاع رسانیاش اعلام نمود:
« | در صورتی که برد و باخت مالی باشد حرام است . و در صورتی که برد و باخت مالی نباشد بنا بر احتیاط واجب اکید حرام است، و زمانی برد و باخت نیست که قرار نباشد چیزی به برنده بدهند و فقط بازی کردن باشد. | » |
مراسم معارفه آیت الله صادق لاریجانی به عنوان رییس قوه قضاییه یک بار لغو شد و با تاخیر چند روز بعد برگزار شد. برخی سایتها خبری منتشر کردند که آیت الله وحید خراسانی دامادش را از احراز این پست بر حزر داشتهاست. این خبر هرگز توسط آیت الله وحید تکذیب نشد و فقط لاریجانی پس از معارفه آن را تکذیب کرد.
وحید خراسانی پس از درگذشت آیت الله حسینعلی منتظری در بیت وی حاضر شد و ضمن تسلیت به خانواده وی گفت :«من سابقه دوستی ۵۰ ساله با آن مرحوم داشتم و آن بزرگوار را در همه جهات و در همه زمانها عالمی عامل میدانستم. رحمت و رضوان خدا بر ایشان باد.» وی همچنین از اهانت انجام شده به حجت الاسلام حسن خمینی در مراسم سالگرد درگذشت آیت الله روح الله خمینی ابراز تاسف کرد.
وی در جریان چهار سفر آیت الله علی خامنهای به قم در سال ۱۳۸۹ به دیدار او نرفت و او را به حضور نپذیرفت. گفته میشود پیششرطهای آیت اللهوحید خراسانی برای دادن اجازه ملاقات به خامنهای، آزادی زندانیان، عذرخواهی از ملت ایران و اعلام «نداشتن مرجعیت» بودهاست.
در آذر ۱۳۸۹ وی نمایش چهره حضرت ابوالفضل را در یک سریال تلویزیونی نامشروع دانست. پس از آن وبگاه الف متعلق به احمد توکلی با ادبیاتی تند به انتقاد از وی پرداخت و پس از مطرح کردن موضوع سریال از او پرسید که چرا رفتار معترضان در روز عاشورای سال قبل و مراسم تشییع آیت الله حسینعلی منتظری را محکوم نکردهاست. بسیاری از سایتها از جمله شیعه آن لاین این مقاله را اهانت مستقیم به مرجعیت شیعه و دخالت در کار مراجع دانشتند و محکوم کردند.
وی در درس خارج خود در مسجد اعظم قم، در ۱ اسفند ۱۳۸۹، اشارهای به موضوع زندان از نظر فقه نموده و از آن به عنوان موضوعی شدید یاد کرد که فقط فقیهی که به «مُخّ فقاهت» رسیده، میداند که حبس در چه مواقعی جایز است. آیت الله وحید خراسانی تاکید نمود که اساس دین بر حریت است: «فقیهی که به مُخّ فقاهت رسیده، میداند حبس در چه مواردی است و چقدر امر حبس شدید است و اساس دین بر حریت بشر است و حبس و زندانی کردن او و حرمان او از جامعه و از خانواده در چه حد از شدت است و موارد حبس در شریعت در چه مواردی و با چه دقتی مطرح شدهاست»[خانوادهٔ گروهی از زندانیان سیاسی این سخنان آیت الله وحید خراسانی را به عنوان انتقاد از دستگاه قضایی کشور تعبیر کردهاند و با ارسال نامهای از موضع گیری وی تقدیر نمودهاند.
آیت الله میرزا حسین وحید خراسانی در سال ۱۳۰۰ ش در نیشابور در 120 کیلومتری مشهد مقدس در خانوادهای متقی و پرهیزکار متولد شدند. ایشان پس از گذراندن دوران کودکی و خواندن ادبیات ، سطوح اولی و نهائی را از مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد نهاوندی صاحب تفسیر فراگرفتند.
تحصیلات عالی
آیت الله وحید خراسانی پس از اتمام سطح، وارد درس خارج فقه مرحوم آیت الله میرزا مهدی اصفهانی و آیت الله آشتیانی شده و استفادههای فراوانی نمودند و بواسطه داشتن استعداد و نبوغ فکری به مدارج عالیه فقه و اجتهاد ارتقا یافتند.
ایشان علوم عقلی فلسفه و حکمت را از مرحوم میرزا ابوالقاسم الهی و میزا مهدی آشتیانی فرا گرفته و در سال ۱۳۲۷ ش در ری به دیدن مرحوم آیت الله حجت کوهکمرهای شرفیاب شدند و پس از مذاکرات علمی مفتخر به دریافت اجازه اجتهاد مطلق گردیدند.
آیت الله وحید خراسانی به قصد تکمیل مبانی و آگاهی از دیدگاههای مراجع حوزه علمیه نجف، در حالی که به درجه اجتهاد رسیده بودند، در ۲۷ سالگی به حوزه علمیه نجف اشرف مهاجرت کردند. ایشان در نجف اشرف در درس آیت الله میرزا عبدالهادی شیرازی و آیت الله حکیم و بالاخص آیت الله خوئی شرکت کردند. معظم له در سال ۱۳۹۰ هجری به ایران بازگشته و بنابر اصرار فضلا، محصلین و علمای استان خراسان و امر برخی از مراجع معظم تقلید، یک سال در حوزه علمیه مشهد توقف نموده، به تدریس پرداخته و پس از آن به حوزه علمیه قم مهاجرت کردند.
سوابق تدریس
آیت الله وحید خراسانی اکنون در حوزه علمیه قم اشتغال به تدریس خارج فقه و اصول دارند. حوزه درس ایشان بسیار جالب و بیش از صدها نفر از فضلای خوش فهم در محضر درس ایشان شرکت دارند. ایشان به دقت در مسائل فقهی، توجه به اصول فقه و تبیین فروع فقهی نام آورند و در حال حاضر درس خارج اصول فقه را صبحها ساعت ۸ تا ۹ و درس خارج فقه را عصرها یک ساعت پیش از اذان مغرب در مسجد اعظم افاضه میفرمایند.
تألیفات
آیت الله وحید خراسانی دارای آثار علمی زیادی هستند؛ از جمله آثاری در فقه و اصول که از دراسات و تقریرات مرحوم آیت الله خوئی و دیگر بزرگان میباشد و آثاری هم چون:
شرح بر شرایع الاسلام؛
حاشیهای بر کفایه؛
حاشیهای بر مکاسب محرمه؛
حاشیه بر عروه الوثقی؛
رساله عملیه
شرح حال از زبان معظم له:
جزقصور وتقصیر چیزی ندارم...